Uprawa adehadowca w warunkach domowych Ewa Suchowiejko
Wychowanie siebie, by wychować dzieci
Książka powstawała przez 10 lat i jest zapisem refleksji mamy trzech synów, która uparcie pracowała i pracuje nad tym, by zmienić siebie i swoje przyzwyczajenia, by móc wychować swoje dzieci, minimalizując szkody, jakie może poczynić. Ci chłopcy już są dorośli, żaden nie ma depresji (a to już sukces w dzisiejszych czasach), uczą się i pracują, więc może podjęte przez mamę działania miały pozytywne skutki.
Fragment rozdziału "Elementarz ogrodnika"
"Jeżeli twoje działania nie są skuteczne, to ty jesteś jedyną osobą, która może to zmienić. Jest akcja i jest reakcja. Reakcje mogą być bardzo różne i powodować zupełnie odmienne skutki. Terapeuta może pomóc, ale daje ci tylko teorie, jednak to ty sam możesz wprowadzić je w życie. Sam decydujesz, jak zareagujesz na wydarzenia, które się dzieją na postępowanie twoich dzieci i reszty rodziny.
Jeżeli twoja reakcja jest nieskuteczna, nie rozwiązuje problemu, a może nawet go pogłębia, możesz to zmienić. TY O TYM DECYDUJESZ.
Być może niektórzy w tym momencie, z pełnym rezygnacji westchnieniem, powiedzą sobie w duchu: "To nie jest takie proste...", już, już otwierając usta, by przedłożyć swoje liczne wymówki i tłumaczenia, mające usprawiedliwić niemożność zmiany siebie.
Tak! Ustalmy to sobie już na początku, to nie jest taki proste i nie ma być. Kropka. Nikt nie obiecywał, że będzie. Może po prostu ma być trudne i ma wymagać wysiłku, bo naprawdę wartościowe i cenne jest dopiero wtedy, kiedy okupimy to własnym pełnym zaangażowaniem. Wtedy dopiero się rozwijamy i przeżywamy życie świadomie, kiedy dzień pod dniu i chwila po chwili bierzemy je z całym bogactwem inwentarza - również z tym, co nie jest takie proste. Bywa, że to, co trudne, jest właśnie najbardziej cenne.
Poza tym stwierdzenie "to nie jest takie proste" sugeruje, że serwuję tutaj proste rozwiązania. Nic z tego. Proste jest podążanie utartym szklakiem, zdanie się na własne nawyki i przyzwyczajenia. To jest proste, tyle, że zupełnie nieskuteczne. Co z tego, że będziesz szedł tą drogą, skoro ona doprowadzi cię dokądś indziej, niż chcesz dojść?"
/fragment książki/
Spis treści:
Podziękowania
Wstęp
I Elementarz ogrodnika
Ogrodnik i róża
Moje dziecko jest wyjątkowe
Jak działa mózg dziecka z ADHD
Pewność siebie ogrodnika
Bez obwiniania
Ogrodnik i potrzeby rośliny
II Przyjrzyjmy się z bliska ogrodnikowi
Ogrodniku, wyhoduj się sam
Rola terapeuty
Przegląd narzędzi ogrodnika
Co jest dla ciebie ważne?
Co dajesz swoim dzieciom?
Niepozbierany rodzic, motywacja i odpowiedzialność
Nawyki z dzieciństwa i inne kozły ofiarne
Bagaż dzieciństwa
Poznaj swój temperament
Czy jesteś konsekwentny?
Przekonania
Zmiana przekonań?
Proces zmiany
„To nie tak powinno wyglądać…”
III Słońce
Iść w stronę słońca…
… by widzieć wyraźnie i się ogrzać
… by zrozumieć siebie i innych
Pan Niegrzeczny
Jak „dawać słońce”?
Kochać, jak to łatwo powiedzieć…
… czyli frustracje ogrodnika
… i frustracje dziecka z ADHD
Mur
Co się sprawdza w rozwalaniu muru?
Dobre emocje
Dobra komunikacja werbalna i niewerbalna
Czas wolny
Zamiast podsumowania
W słońcu… w stronę oazy…
IV Woda
Granice są potrzebne
Gdzie jest granica
Granice dają bezpieczeństwo
Dziecko dokonuje wyboru
Celowość zasad
Oczekiwania
Konsekwencje
Okiełznać dzikiego mustanga czy nie?
Rodzice czy mama i tata?
Ustalenie zasad i konsekwencji
Niektóre zasady z bliska
Oddaję swoje sprawy Panu Bogu, bo On wie lepiej, co jest dla mnie dobre
Nie biję i nie krzywdzę ludzi i zwierząt, ale mam prawo się bronić – najlepiej słownie
Mam prawo być wysłuchany i wyrażać własne zdanie
Staram się być życzliwy i kulturalny wobec innych ludzi
Mam prawo czuć i wyrażać wszelkie emocje – jednak w sposób, który nie narusza praw innych ludzi
Mam prawo do błędów i do tego, by się na nich uczyć
Chcę rozwijać w sobie dobre nawyki
Dzieci mają prawo dostawać dobry przykład od rodziców i dziadków
V Ziemia
Co jest ważne?
Wpływ rodziców
Samoświadomość
Przekonania
Sprzątanie – teoria i praktyka
Przykład rodzica
Narzędzia zmiany
Co z odkładaniem na później?
Świadomość tego, na co mam wpływ
Plan dnia
Okiełznać przestrzeń
Szkoła
Relacje z rówieśnikami
Wakacje
Czas wolny – czas chroniony
To tylko narzędzia…
VI Powietrze
Informacje o produkcie:
Oprawa miękka
Format: 135x215
Waga: 470 g
Stron: 374
EAN: 9788375193886
ISBN: 978-83-7519-388-6
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.